مقالات آموزشی

چرا میگوییم رقص:

رقص (raghs) یک کلمه مقدس یونانی است، که از دو کلمه Re+Axias به وجود آمده است، معادل انگلیسی Reaxias همان  Recationاست که به معنای عکس العمل می باشد.

فلاسفه یونان معتقد بودند Recation یک عکس العمل پاک در برابر خداوند   است، پس مفهوم لغوی رقص، عکس العمل ،ابراز احساسات پاک از قبیل تشکر و اعلام خضوع در برابر الطاف خداوند است (البته از نوع اصیل وآیینی آن و نه در نوع مبتذل)

حرکات ریتمیک با ایجاد تعادل عصبی بین دو نیمکره ی مغز و تاثیر بر برخی فرایندهای مغزی دیگر باعث جلوگیری از بیماریهای پارکینسون وآلزایمر میشود. انجام صحیح واصولی این حرکات همچنین علاوه بر کاهش وزن افراد سبب کاهش برخی از کمردردها ودرد مفاصل نیز میشود.

دوره های آموزشی رقص آذربایجانی در سطوح مبتدی و پیشرفته در تهران به صورت کلاسهای خصوصی و عمومی برای (کلیه سنین) برگزار میگردد. این دوره ها به صورت یادگیری ترمیک وهمچنین طراحی های مختلف رقص میباشد.برای یادگیری این هنر آیینی واطلاعات برنامه کلاسها با ما تماس بگیرید.

سرپرست گروه اوتلار ، علی پورسیفی :۰۹۱۲۵۹۳۲۰۲۹

رقص آبایی

رقص آبایی رقص ملی آذربایجان است و این رقص در منطقه «شکی-زاقاتالا» به وجود آمده است. در این مناطق به زن سالخورده «آبای» گفته می‌شود. اساساً این رقص را افراد سالخورده، چه مرد و چه زن انجام می‌دهند. ملودی رقص را موسیقیدان‌های «شکّی» خلق کرده‌اند. تا اندازه‌ زیادی رقص خنده‌داری است. تم اصلی رقص آرام […]

رقص آرازی

رقص آرازی یکی از انواع قدیمی رقص یاللی است که در استان‌های نزدیک ارس از جمله اردوباد، جلفا، سرور، بابک و کنگرلی جمهوری خودمختار نخجوان در مراسمات و عروسی‌ها اجرا می‌شود. نام دیگر این یاللی «پاپورو» است. این رقص که از دو بخش آرام و تند تشکیل می‌شود توسط گروه مختلط مردها و زن‌ها در […]

رقص آسما-کسمه

رقص آسما-کسمه رقص ملی آذربایجاناست و  یکی از قدیمی‌ترین و معمول‌ترین رقص‌های مربوط به عروسی است. به این علت این رقص این گونه نام‌گذاری شده که تحت صداهای موسیقی عروس را به خانه داماد می‌آورند و خانم‌هایی که عروس را مشایعت می‌کنند پشت سر او می‌رقصند. شیوه رقص آرام است و تا حدی به صورت […]

رقص کؤچدو بالابان

رقص کؤچدو بالابان رقص مردمی آذربایجان است که در استان اردوباد جمهوری خودمختار نخجوان به وجود آمده است. علت نام‌گذاری رقص این است که در بسیاری از اوقات با صدای بالابان و تنبک و یا زورنا و تنبک اجرا می‌شود. اصالت رقص یاللی در این است که از ابتدای رقص ۵-۶ نفر شانه به شانه […]

رقص قالادان قالایا

از نگاه تماشاچی‌ها در سمت چپ آقایان و در سمت راست خانم‌ها به صورت جدا و مورب قرار گرفته‌اند و رقص یاللی را اجرا می‌کنند. موسیقی این رقص بسیار مشهور بوده و همیشه همراه با ترانه زیر اجرا می‌شود:  

رقص گوپو

رقص گوپو (Gopu) یک نوع رقص معروف یاللی که از گذشته‌ها تا کنون در بین رقص‌های آذربایجان قرار داشته و با علاقه فراوان اجرا می‌شده است. رقصی که تصاویر مهاجرت درناها در فصل بهار را هم به صورت رقص و هم به صورت بازی منعکس می‌کند. هم اکنون این رقص تنها در استان‌های سرور و […]

رقص هاخیشتا

نوعی از رقص است که در آذربایجان در عروسی‌ها و شادی‌ها به طور چشمگیر بین جوانان و بچه‌ها گسترش یافته است. رقص ملی که از اصطلاح «ها خیشلا» برداشت شده، رقصی پر جنب‌وجوش،شاد که با پرش‌های سبک اجرا می‌شود.

رقص گولومه‌یی

رقصی مخصوص و مرسوم بین مردم آذربایجان که از روی کلمات «آی گولوم هی» که در رقص خوانده می‌شود نام‌گذاری شده است. این رقص قدیمی را معمولاً دخترهای جوان و خانم‌ها در مراسمات مختلف شادی و مخصوصاً در مراسم «خینا یاخدی» (حنابندان) اجرا می‌کنند. این رقص که از انواع یاللی است در استان «سرور» در […]

رقص کؤچری

رقص ملی آذربایجان و یکی از انواع یاللی است. «کؤچری»(مترادف:عبور کرده) در ترکی آذربایجانی به چیزی که همیشه در حال تغییر مکان و غیر ساکن است گفته می‌شود(مهاجر). این عامل در روند رقص نیز خودش را نشان می‌دهد، به طوری که رقص کننده‌ها در حالی که از کمر همدیگر گرفته‌اند به صورت دایره‌ای می‌رقصند.(یاللی) رقص […]

رقص یوز بیر

رقص یوز بیر، یکی از رقص‌های عرفانی دنیای شرق است. به طور مثال عدد ۱۰۱ که در تسبیح وجود دارد(تعداد دانه‌های تسبیح) یکی از این نمونه‌هاست. فرضیه دیگری که در این مورد وجود دارد این است که در گذشته موسیقیدان‌ها رقص‌های فی‌البداهه‌ای خلق می‌کردند و برای این که آن‌ها را فراموش نکنند به روی آن‌ها […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *