آشنایی با فواید رقص از نظر روانشناسی

رقص به صورت کلی دارای مزایای بسیاری می‌باشد؛ افراد همیشه رقص را همراه با شور، شادی و هیجان توصیف می‌کنند. رقص‌های آذری از معروف‌ترین و جذاب‌ترین انواع رقص‌ها بوده و دارای تاریخچه عمیقی است. در ادامه به ویژگی‌ها و مزایای مختلف رقص آذری می‌پردازیم.

آشنایی با فواید رقص آذری

• نشان دادن فرهنگ سنت خود از گذشته تا به کنون
• ایجاد انگیزه و شادی در افراد
• رقص وسیله‌ای برای ابراز وجود
• ایجاد حس وحدت به خصوص در رقص‌های خاص و یا گروهی
• افزایش آرامش جسمی و احیا روحیه و ذهن
• ایجاد و شکل دهی به وابستگی‌های جدید
• ورزشی عالی و هیجان انگیز برای سلامتی
• ایجاد فضایی شاد و سرگرم‌کننده

رقص وسیله ای برای ابراز وجود

همانطور که اشاره شد، رقص وسیله‌ای برای ابراز وجود و احساسات در افراد می‌باشد. علاوه‌بر آن صرف زمان در یک محیط شاد و مثبت موجب سرخوشی و افزایش انرژی می‌شود. یکی از مزایای رقص آذری و انجام حرکات موزون را می‌توان دور کردن احساس اضطراب و سرخوردگی از افراد و ایجاد احساس خوشحالی بیان نمود.
الهام گرفتن از رقص آذری و آشنایی با فرهنگ و سنت
افرادی که می‌رقصند می‌توانند تبدیل به منابعی الهام بخش برای افراد علاقه‌مند به رقص و یا تماشاچیان باشند. همه افراد با نگاه کردن به رقص‎ می‌توانند چیزهای زیادی گرفته و در برخی موارد مهارت‌های خود در رقص را بهبود ببخشند.

افزایش قدرت و استقامت با رقص

رقص به صورت کلی یک فرم بسیار مناسب و عالی از ورزش‌های هوازی می‌باشد. در رقص بسیاری از عضلات درگیر شده و ضربان قلب بالا می‌رود. سپس پمپاژ خون سریع‌تر صورت گرفته و عضلات کشیده شده حالت می‌گیرند. (مطالعه بیشتر در مورد تناسب اندام با رقص)
پس از اجرای رقص‌های تند آذری بهتر است چند لحظه به بدن خود استراحت داده و سپس دوباره تمرین خود را آغاز کنید.
در زمان اجرا و یا بین تمرینات رقص، عضلات بازو و ساق پا را کشیده و گردن را به آرامی در جهات مختلف بچرخانید. به این صورت می‌توانید تنش ایجاد شده در گردن و یا سایر قسمت‌های مختلف بدن را کنترل و از بین ببرید.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رقص، بهبود مزاج و تمایلات فردی می‌باشد.

رقص یک زبان جهانی!

رقص به گونه‌ای یک زبان مشترک برای بروز احساسات، سلیقه‌ها، فرهنگ و سنت منطقه و … در سراسر دنیا می‌باشد. افراد با دیدن رقص‌های مختلف به خصوص رقص‌های سنتی مانند: رقص آذری می‌توانند از گذشته و آداب رسوم و نحوه زیستن یک منطقه مطلع شوند.
به این ترتیب رقص نه تنها یک هنر، بلکه زبانی رسا برای نشان دادن فرهنگ خود به تمام دنیا می‌باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *