آموزش رقص ایرانی برای کودکان

آموزش رقص ایرانی برای کودکان را می توان یکی از بهترین گزینه های پیشنهادی برای تقویت مهارت های کودکان دانست که علاوه بر اینکه می تواند باعث شاد نگه داشتن روحیه ی آنها شود، فعالیتی کم خطر محسوب می شود که می تواند تمام اندام های بدن را هماهنگ و درگیر کند.

در ادامه به بررسی رقص ایرانی و در انتها به آموزش رقص ایرانی برای کودکان می پردازیم. از جمله آموزش های جذاب برای کودکان می توان به آموزش رقص آذربایجانی اشاره کرد که گروه اوتلار به شیوه حرفه ای به برگزاری دوره های آموزش می پردازد.

رقص چیست؟

امروز رقص را می توان در غالب نقاط جهان یک فعالیت هنری و اجتماعی دانست که شامل مجموعه ای حرکات بر مبنای حس و حرکت در جهت ابراز حس پرشور و فزاینده دانست که می تواند در یک محیط اجرایی، روحانی یا اجتماعی انجام شود.

علاوه بر اینکه رقص در فرهنگ، یک مجموعه حرکت ارزشمند و هدفدار به شمار می آید، امروز از آن به عنوان یکی از رشته های هنرهای نمایشی و هنرهای هفت گانه یاد می شود که در نوع خود معنای سمبولیک و زیباشناسی دارد که کنش گران و تماشاگران را به وجد می آورد.

رقص را می توان بخش مهمی از مراسم، تشریفات و جشن ها و سرگرمی های تمدن های مختلف بشری دانست که در دوران ماقبل تاریخ نیز در نقاشی های مقبره های مصری و یا نقاشی های صخره ای ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد در هند مشاهده نمود.

آموزش رقص ایرانی برای کودکان

رقص ایرانی

رقص ایرانی شامل مجموعه حرکات موزونی است که در گذشته در بستر فرهنگی، تاریخی و ادبیات ایران نهفته و پرورش یافته است.

پیشینه رقص در ایران را می توان با توجه به اشکال بسیاری که روی آثار قدیمی در تپه های ایران باستان از جمله تپه سبز، تل جری، چشمه علی، جعفر آباد، تل باکون، شوش، شهداد و … است، دانست. از جمله یکی از آثار این فعالیت انسانی را می توان تصاویر رقصنده هایی روی تکه سفالی دانست که متعلق به چشمه علی شهرری بوده و هفت هزار سال قدمت دارد و اکنون در موزه لوور نگهداری می شود.

رقص را می توان یک پدیده ی پذیرفته شده در بعد اجتماعی و بخش مهمی از فرهنگ ایران دانست که تا قبل از تسلط اعراب بر ایران، در این سرزمین وجود داشت و تا زمان شاهنشاهی ساسانی ادامه داشت.

انواع رقص ایرانی

رقص های ایرانی را می توان به انواع مختلفی تقسیم بندی نمود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

رقص آیینی:

این نوع رقص از انواع رقص های گروهی است که شامل حرکات موزون در چهارچوب ادای یک سنت و یا یک نوع آیین می باشد. با توجه به تصاویری که بر روی دیواره های غارها، صخره ها و سفال های باستانی می توانیم مشاهده کنیم، این رقص از رقص های تاریخی در سراسر فلات ایران می باشد که از دیرباز در این سرزمین رواج داشته است و به نوعی این رقص را می توان رقصی عرفانی دانست.

رقص سنتی ایرانی:

یکی دیگر از انواع رقص های ایرانی است که می توان آن را ترکیبی از دو نوع رقص فولکور و رقص درباری قاجاری دانست. البته باید گفت که این رقص هنوز در میان کارشناسان به عنوان یک رقص سنتی یا ملی شناخته نشده است و تاکنون رقصی مدون در قالب یک رقص سنتی ملی در قبل و بعد از انقلاب اجرا نشده است.

از دیگر رقص های ایرانی می توان نام برد:

  • رقص های محلی مانند رقص های کردی، لری، آذربایجانی، مازندرانی، خراسانی و …
  • رقص فی البداهه شهری
  • رقص باله و کاراکتر ایرانی
  • رقص ایرانی
  • رقص معاصر ایرانی

آموزش رقص ایرانی برای کودکان

آموزش رقص ایرانی کودکان

همانطور که تا اینجای کار اشاره کردیم، رقص یکی از فعالیت های هنری است که می تواند در دوران کودکی یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش مهارت های کودکان نیز باشد.

در مورد آموزش رقص ایرانی برای کودکان باید گفت که این فعالیت، علاوه بر اینکه می تواند مهارت جدیدی به کودکان بیاموزد، می تواند روحیه کودکان را شاد نگه داشته و سبب درگیر شدن کل بدن آنها شود که باعث افزایش مهارت کنترل آنها بر بدن و اندام های مختلف خود می شود.

برای آموزش رقص ایرانی برای کودکان شما می توانید از راه حل های زیر استفاده کنید:

یکی از راه های آموزش رقص ایرانی برای کودکان، اجرای موسیقی های شاد و سنتی است که مخصوص رقص های ایرانی می باشد. با پخش این موسیقی شما می توانید کودکان را تشویق کنید تا آزادانه برقصند.

یکی دیگر از راه های آموزش رقص ایرانی برای کودکان همراهی با کودکان است.

پخش موسیقی های متنوع با ریتم های کند و تند می تواند یکی دیگر از راه های آموزش رقص باشد. بهتر است شما به عنوان یک بزرگتر، بچه ها را تشویق کنید تا بیشتر با ریتم آهنگ ها هماهنگ شوند و سبک های مختلفی از رقص های ایرانی را با آهنگ های متنوع بیاموزند.

آموزش رقص ایرانی برای کودکان

از دیگر نکاتی که در مورد آموزش رقص ایرانی برای کودکان می توان بیان کرد، عبارتند از:

شما می توانید برای افزایش مهارت های کودکان در این فعالیت، ویدیو هایی از رقص های معروف ایرانی را به آنها نشان دهید تا کودکان بتوانند با سبک های مختلف رقص آشنا شوند.

یکی از بهترین راه ها برای آموزش رقص به کودکان، شرکت دادن بچه ها در کلاس های خصوصی است. کودکان می توانند تحت هدایت یک مربی کارآزموده و مجرب بهتر عمل کنند و انجام رقص به صورت گروهی، می تواند در روند یادگیری آنها موثرتر باشد.

از دیگر راه های آموزش رقص ایرانی برای کودکان و شکوفایی استعداد آنها در این زمینه، پخش موسیقی های محبوب آنهاست. در اینصورت از آنها بخواهید تا سبک های رقص خاص خود را ایجاد کنند.

گروه هنرهای آیینی اوتلار بهترین و مجرب ترین اساتید را در اختیار دارد تا بتواند بهترین دوره های آموزش انواع رقص را اعم از آموزش رقص آذری، آموزش رقص ترکی، سنتی، جدید و… را در اختیار علاقه مندان قرار دهد. برای اطلاع از دوره های آموزشی اوتلار با مشاورین ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

آموزش رقص ایرانی برای کودکان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *