آموزش رقص باکویی در انواع مختلف

آموزش رقص باکویی نوعی رقص است که با آداب و رسوم مردم جمهوری آذربایجان آمیخته شده است و معمولا با اجرای ریتمیک انجام می گیرد که در میان اقوام مختلف مردم آذربایجان، ساکنین شهر باکو، در برگزاری نمونه های مختلفی از رقص های قدیمی و رقص های معاصر بیشترین شهرت را به خود اختصاص داده اند.

اجرا کننده زیباترین رقص های باکویی جوانان هستند که با انجام حرکات آرام و مشابه می توانند جلوه بی نظیری از رقص های باکویی را به نمایش بگذارند.

رقص باکویی

اصولا رقص های باکویی در سرزمین آذربایجان به هر مناسبتی با حرکات های مختص به خود انجام می گیرد. در این سرزمین رقص ها تنوع بالایی دارند و به صورت اختصاصی در میان زنان و مردان اجرا می شود.

البته برخی از رقص های باکویی میان زنان و مردان به صورت دسته جمعی و مشترک انجام می گیرد. رقص های باکویی در بین نسل های مختلف مردم آذربایجان توسعه یافته و امروزه آموزش رقص باکویی جزئی از فرهنگ ملت آذربایجان به حساب می آید.

جالب است بدانید که برخی از رقص های باکویی تنها در مراسمات دینی و البته آمادگی های دفاعی و جنگی به کار برده می شوند و برخی دیگر در گردهمایی های فرهنگی و برنامه های ورزشی جمهوری آذربایجان برگزار می گردند.

اگر چه این رقص ها ریشه در تمدن و فرهنگ مردم آذربایجان  دارد اما امروزه آموزش رقص باکویی به دو صورت قدیمی و معاصر وجود دارد که داوطلبان آموزش انواع رقص های باکویی می توانند با توجه به سلیقه خود نوعی از رقص های باکویی را یاد بگیرد.

گروه هنرهای آیینی اوتلار با در برداشتن مجرب ترین اساتید به آموزش انواع رقص های آذری من جمله، آموزش رقص ترکی، آموزش رقص ترکی آذربایجانی در تهران و دیگر انواع رقص می پردازد.

آموزش رقص آذری-آموزش رقص باکویی در انواع مختلف

آموزش رقص باکویی در قدیم

در سال های گذشته جمهوری آذربایجان خصوصا پایتخت این منطقه یعنی شهر باکو برای قدردانی و تشکر از خدای خود در نهایت پیروزی در قهرمانی ها و حماسه ها قبل از جنگ به رقص و پایکوبی می پرداخته اند و بیشتر در مراسمات دینی از انواع رقص های قدیمی باکویی استفاده می شده است.

اصولا اغلب این رقص ها به صورت حرکات آرام و سنگین بیشتر به صورت رقص پا بوده است که زنان اجرا کننده آنها بودند و مشهورترین ها در آموزش رقص آذری عبارتند از: رقص آسما کسمه، آبایی، آستا قاراباغی، آغیر قاراباغی، رقص اچ بادام ، آواری، آی بری باخ، اوزون دره، اوچ نومره، انزلی، آلچا گولو، بنفشه، بریلینات که معروف رقص باکویی است و خود در انواع مختلفی اجرا می شود، رقص جنگی، رقص لاله، ناز نازی، میصری، چیت، جامیش باغا گیردی، ساموخ و بسیاری رقص های دیگر.

آموزش رقص باکویی در معاصر

امروزه جوانان بیشتر اجرا کننده انواع رقص ها در شهر باکو و جمهوری آذربایجان هستند و سعی دارند تا علاوه بر انجام موزون حرکات پا نیز دست ها حرکت داشته باشند و بیشتر این رقص های معاصر در مراسمات شادی و عروسی ها به کار گرفته می شوند که مشهورترین آنها عبارتند از: آذربایجان مارالی، بختوری، آیشات، اوزومچی، دیلیجان، ایلک باهار، آغ چیچک، شیخ شامیل، لزگی، مارال، ناز ایلمه، نعلبکی، یوردو یوردو، نابات خانیم، قاوال، داغلار گوزلی، اوچی و بسیاری رقص های دیگر.

آموزش رقص آذری-آموزش رقص باکویی در انواع مختلف

آموزش مشهورترین رقص باکویی

از میان تنوع بالای رقص های قدیمی و معاصر باکویی رقص قایتاغی، کوراوغلو و رقص لزگی طرفداران بیشتری را به سمت خود جذب نموده اند که برای آموزش رقص باکویی از نوع قایتاغی باید گفت این نوع رقص زیباترین و پر شور ترین رقص مردم باکو است. حرکات رقص در ترتیبی ثابت با سرعتی آرام انجام می گیرد و تقریبا کل رقص در حرکات مشابهی خلاصه می شود.

این رقص در جمهوری آذربایجان با نام های دیگری نظیر اوغلانلار، اوچ دوست، قارادش شهرت دارد و معمولا برای آموزش رقص باکویی قایتاغی از آهنگ هایی استفاده می شود که جزء آثار رستم اف، گلینکا، قلی اف، روبنشتین، حاجی اف، برودین و نیازی و بسیاری آهنگسازان دیگر می باشد.

آموزش زیباترین رقص باکویی

اینکه گفته شود کدام رقص باکویی زیبا است بسته به سلیقه افراد دارد اما از بین رقص های قدیمی، رقص کوراوغلو طرفداران بیشتری دارد این رقص با استفاده از دهل و سورنا اجرا می شود و جنبه حماسی و رزمی دارد برای آموزش رقص باکویی کوراوغلو باید گفت در ابتدا حرکات بسیار آرام و پیوسته شروع شده و به تدریج تند خواهد شد.

تعداد بیشماری از مردم آذربایجان رقص کوراوغلو را با نام دیگری نظیر باغیرتیسی، کوراوغلونون، میصری و قایتار ماسی می شناسند اما اسم اصلی این رقص همان کوراوغلو است که به یادبود از قهرمان دوره فئودالی شخصی با نام کوراوغلو نامگذاری شده است.

یکی دیگر از زیباترین آموزش رقص باکویی رقص لزگی است که با نام لزگینکا معروف می باشد این رقص برگرفته از رقص های ملی طایفه ای در کنار رود ارس واقع در جمهوری آذربایجان است.

رقص لزگی پر تحرک بوده اما با وقار اجرا می شود و همراه با ریتمیک می باشد که توسط مردان ابتدا به صورت دسته جمعی سپس با هنرنمایی یک نفره نمایش داده می شود.

در این نمونه رقص باکویی با چرخش هایی روی زانو همراه با پرش های دو نفره می تواند توسط زنان هم اجرا شود. رقص لزگی یکی از قدیمی ترین رقص های ساکنین شهر باکو است که می توان گفت تداوم یافته رقص آباری یا همان آواری در آذربایجان می باشد.

آموزش رقص آذری-آموزش رقص باکویی در انواع مختلف

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *