انواع مختلف رقص والس و تاریخچه این رقص

رقص والس نوعی رقص باله است که توسط یک فرد آلمانی به نام Lander ابداع گردید و پس از طی کردن تغییرات جزئی و کلی بسیار زیادی به شکل امروزی خود در آمده و رقص والس نام گرفته است. شکل گیری اصلی این رقص مربوط به اواخر قرن نوزدهم است. Boston و Hesitation waltz دو نوع اصلی از رقص والس در ایالتهای مختلف آمریکا هستند.

رقص و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان

رقص، نوعی ورزش محسوب شده و می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر سلامتی جسم و روح داشته باشد. امروزه برگزاری کلاس های رقص یکی از مهمترین راه های رسیدن به تناسب اندام بوده و تاثیر شگفت انگیزی در تقویت روحیه جمعی و رهایی از مشکلات روحی و افسردگی به شمار می آید. رقصیدن نوعی فعالیت بدنی شدید محسوب شده و می تواند در تقویت عضلات بدن به شکل گروهی، افزایش ضربان قلب و افزایش جریان خون در بدن نقش بسیار موثری داشته باشد.

انواع مختلف رقص والس و تاریخچه این رقص

اثرات مفید رقصیدن

بهبود و افزایش عملکرد قلب و ریه ها، افزایش قدرت عضلانی و عملکرد ماهیچه های بدن، کنترل وزن و داشتن تناسب اندام، افزایش قدرت تعادل بدن، بهبود وضعیت روحی و روانی، کاهش استرس و اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و پیشگیری از بیماری های جسمی از جمله فواید و اثرات مثبت رقصیدن به شمار می آیند.

رقص انواع و شاخه های گوناگونی داشته و به شدت وابسته به فرهنگ، آداب و رسوم و تاریخچه یک کشور می باشد. رقص waltz، نوعی رقص دو نفره است که از رقص های محلی در کشور آلمان به شمار آمده و با موسیقی از زیر شاخه موسیقی کلاسیک همراه می باشد.

حرکات رقص والس

این رقص زیبا و دو نفره در کشور آلمان ظهور نموده و رفته رفته از مرزهای این کشور به سایر شهرهای اروپایی و امروزه به آمریکا نیز رسیده است. در این رقص احتیاج به دو رقصنده بوده که معمولا یکی خانم و دیگری آقا است. رقصنده خانم دارای حرکات آرام، دلنشین و بسیار ظریف و رقصنده آقا به عنوان ستون اصلی رقص به شمار می آید.

در رقص والس معمولا رقصنده آقا و خانم در فاصله بسیار نزدیکی از یکدیگر قرار داشته و در تمام مدت زمان رقصیدن، در فاصله نزدیک قرار داشته و چشم در چشم خواهند بود. رقصنده آقا دستان خود را به دور کمر رقصنده خانم گره کرده و اصلی ترین حرکات رقص والس مربوط به حرکات موزون و ظریف در پاهای رقصنده خانم است که جلوه بسیار زیادی به رقص داده و آن را تماشایی تر می نماید.

انواع مختلف رقص والس و تاریخچه این رقص

تاریخچه رقص والس

تاریخچه این رقص به پیش از جنگ جهانی اول بازگشته و در آن زمان یکی از رقص های محلی، سنتی و بسیار پرطرفدار در جمعیت جوانان بوده است. با اینکه این رقص پس از جنگ جهانی و درگیری های آن تا مدت های طولانی به دست فراموشی سپرده شد، اما خیلی سریع توانست با تلاش موسیقی دان های اروپایی به ویژه ایتالیایی رنگ و لعاب از دست رفته خود را به دست آورده و از جایگاه ویژه ای برخوردار گردد. این رقص در کشور آلمان از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و دارای ریتم خاصی از موسیقی، مربوط به موسیقی کلاسیک است.

موسیقی مخصوص رقص والس

موسیقی از جایگاهی ویژه و بسیار مهم در رقص والس برخوردار است. سبک موسیقی مورد استفاده در این رقص همان سبک والس است که خاستگاهی در کشور اتریش داشته و اوج شکوفایی آن به اواخر قرن هجدهم باز می گردد.

این سبک موسیقی در سیستم سه ضرب نوشته و نواخته می شود و یکی از اصلی ترین فاکتورهای کمک کننده به زیباتر شدن رقص والس به شمار می آید. بسیاری از موسیقی دانان معروف جهان به این سبک از موسیقی علاقه مند شده و آثار فاخر بسیاری را از این سبک به جای گذاشتند. از جمله سازهای اصلی و بسیار پرطرفدار در ابتدای رواج یافتن این رقص، آکاردئون ها بودند؛ رفته رفته سازهای دیگری مانند پیانو و ویولن محبوبیت بیشتری پیدا کرده و جای آکاردئون ها را گرفتند.

اجرای رقص waltz

رقص والس نوعی از رقص باله بوده و تنها تفاوت آن، حضور دو رقصنده در صحنه اجرا است. این رقص دارای حرکات ظریف، آرام و بسیار زیبا بوده و از اصلی ترین انواع رقص برای عروس و دامادها در مراسم عروسی به شمار می آید. امروزه دو نوع اصلی از این رقص در جمعیت آمریکایی ها و برخی از مناطق اروپا رواج داشته و با نام Boston و Hesitation waltz خوانده می شوند.

در رقص والس از نوع Boston، رقص و حرکات آن بسیار آرام و سبک بوده و با گام های بلند همراه است. این نوع رقص دارای چرخش و گردش های بسیار آرام و بیشتری بوده و در آن فاصله پاها دائما دور و نزدیک می شود. در این سبک از رقص waltz حرکت رو به جلو و عقب بسیار زیاد بوده و با سرعتی آهسته صورت می گیرد.

رقص waltz از نوع Hesitation waltz قدمت بیشتری داشته و امروزه از محبوبیت و رواج کمتری برخوردار است. در این رقص گام های بسیار بلندتری برداشته شده و پاهای رقصنده فاصله بسیار زیادی از یکدیگر دارند. امروزه این سبک از رقص تقریبا منسوخ شده و تنها در برخی از نواحی امریکا در مراسمات خاص توسط دو رقصنده انجام می گیرد.

 

*شما می توانید برای شرکت در دوره های آموزشی گروه هنرهای آیینی اوتلار و هم چنین در دوره های آموزش رقص آذری، آموزش رقص آذربایجانی و یا حتی بهره بردن از هنر تیم اوتلار در مراسمات خود با ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

انواع مختلف رقص والس و تاریخچه این رقص

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *