رقص پهلوانی چگونه است؟

رقص پهلوانی را می توان نمادی از ملی گرایی و عشق ایرانیان از دوران باستان به کشور و پروردگار دانست که امروزه نیز یکی از رقص های زنده ایرانی به شمار می رود.

در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این رقص آشنا کنیم و نکاتی مهم در مورد تاریخچه و انواع رقص های پهلوانی ایرانی به شما بگوییم. به طور کلی ایرانیان از دیرباز با توجه به حرکات و موسیقی های سنتی، حرکاتی را بر روی هر موسیقی طراحی می کردند که این حرکت بعد ها به عنوان رقص شناخته شده است.

رقص عاشقانه ایرانی و رقص های محلی ایرانی نشان دهنده داستان های عاشقانه و باورهای احساسی و مردمی هر منطقه از ایران را دارد. در این میان شاید بتوان رقصی را عنوان کرد که بیشتر از عشق، نشان دهنده حماسه های ایرانی است و به آن به طور عامیانه رقص زیبای پهلوانی گفته می شود که خود در مدل های مختلفی اجرا می شود. در ادامه بیشتر با این نوع رقص آشنا خواهیم شد و به بررسی آن خواهیم پرداخت.

آموزش رقص آذری-رقص پهلوانی چگونه است؟

رقص پهلوانی یا زورخانه ای چگونه است؟

شاید بتوان اولین محلی که برای رقص زورخانه ای عنوان کرد در میان گود پهلوانی زورخانه ها است. زمانی که یک پهلوان ایرانی به میان گود می رود تا قدرت خود را نشان دهد و برای این کار حرکاتی از پیش تمرین شده را به نمایش می گذارد و همین می شود که رقص زورخانه ای یا پهلوانی شکل می گیرد.

در واقع زمانی که تاریخچه رقص زورخانه ای را مورد بررسی قرار می دهیم به یک رقص زیبای ایرانی برخورد می کنیم که نه از عشق بلکه از قدرت و مرام پهلوانی برخاسته است.

مرام پهلوانی ایرانی از زورخانه ها آغاز شد و بیشتر زورخانه های ایران به محلی برای عبادت خداوند، دوری از خودخواهی و جهل و ورزش کردن ایرانیان تبدیل شد. در این میان پهلوانان که بزرگان زورخانه ها بودند، رقص تک نفری را طراحی کردند که به رقص زورخانه ای یا پهلوانی مشهور شد. در ادامه بیشتر با این رقص آشنا می شویم.

انواع رقص پهلوانی ایرانی

رقص های پهلوانی یا زورخانه ای ایران بسته به محل جغرافیایی با تغییراتی همراه است ولی رقص قفقازی را می توان مهم ترین و اصلی ترین روش رقص زورخانه ای دانست.

بسیاری تصور می کنند که رقص کردی نیز یک رقص زورخانه ای به شمار می رود که باید گفت این رقص بیشتر به عنوان یک رقص محلی شناخته می شود و اصولا رقص زورخانه ای برای بانوان طراحی نشده است و این در حالی است که رقص کردی مشترک میان زنان و مردان است.

آموزش رقص آذری-رقص پهلوانی چگونه است؟

تاریخچه رقص زورخانه ای

اولین رقص های زورخانه ای یا پهلوانی ایرانی از زمان پس از اسلام طراحی شدند. در واقع ورود اسلام به ایران مهم ترین تغییرات را در زورخانه ها و مرام پهلوانی ایرانیان داشته است و همین امر سبب شد تا رقص زورخانه ای ایرانی نیز با تفاوت هایی همراه باشد. رقص پهلوانی ایرانی به بهترین شیوه ها اجرا می شود و شما می توانید در هر منطقه جغرافیایی از ایران مدل های مختلفی از رقص زورخانه ای را مشاهده کنید.

زمانی که وارد گود می شوید و می خواهید به ورزش کردن بپردازید، مرشد به وسیله موسیقی خود ضربی را به گوش شما می رساند که بر اساس این ضرب شما باید ورزش کنید. شاید بتوان گفت که شروع رقص زورخانه ای به همین ضرب مرتبط است و بیشتر پهلوانان از این نوع رقص برای گرم کردن بدن خود استفاده می کردند.

خاستگاه رقص پهلوانی

مهم ترین خاستگاه که می توان برای رقص ایرانی و زورخانه ای دانست، فلات ایران است که برای اولین بار زورخانه ها پدید آمدند. البته می توان گفت که انواع رقص پهلوانی در انواع مختلفی که انجام می شود خاستگاه هر مدل از این مدل رقص به شمار می رود و شما می توانید به مشاهده این نوع رقص بپردازید. همانطور که گفته شد این رقص تنها برای آقایان آن هم در گود زورخانه طراحی شده است.

کلام آخر

ایرانیان مردمانی شاد هستند و بسته به هر محل رقصی خاص دارند که محل اصلی رقص پهلوانی ایرانی در زورخانه ها است. در این مقاله قصد آشنایی با رقص ایرانی و رقص زورخانه ای را داشتیم و شما می توانید بر این اساس نسبت به یادگیری رقص ایرانی اقدام کنید. همچنین به بررسی خاستگاه این نوع رقص پرداختیم و اطلاعاتی که لازم است در این مورد بدانید را با شما در میان گذاشتیم. هم اکنون می دانیم که رقص پهلوانی چیست و چگونه وارد فرهنگ ایرانی، اسلامی ایرانیان شده است.

گروه هنرهای آیینی اوتلار، برگزار کننده مراسمات و دوره های آموزش رقص آذری، آموزش رقص ترکی و آموزش رقص آذربایجانی در تهران می باشد که شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره ها با ما در اوتلار از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

آموزش رقص آذری-رقص پهلوانی چگونه است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *