آموزش رقص ترکی قشقایی

یکی از مهمترین آموزش های رقص در گروه هنری اوتلار، آموزش رقص ترکی قشقایی می باشد. به طوری که باید بدانید از جمله آداب و رسوم مهم در میان ایلات و عشایر ایران حرکات ریتمیک و موزون می باشد.

آموزش رقص ترکی قشقایی

آموزش رقص های محلی یکی از جذاب‌ ترین بخش‌ های آموزشی در گروه هنری اوتلار بوده به طوری که علاقه ‌مندان به این رقص ها می توانند به راحتی از این گروه آنچه را که می خواهند بیاموزند. در این بین آموزش رقص ترکی قشقایی به عنوان یکی از زیباترین رقص های محلی ایرانی، در گروه اوتلار انجام شده که به طور حتم آموزش آن برای شما هم جذابیت زیادی خواهد داشت.

توجه داشته باشید از جمله مهمترین رقص های قشقایی، رقص گروهی مردان و زنان بوده که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. به طور کلی می ‌توان گفت حرکات موزون آیینی که در ایل ترکی قشقایی صورت می ‌گیرد به رقص این مردم مشهور شده و دارای ریتم های خاص و حرکات جذابی می باشد.

آموزش رقص ترکی قشقایی

جنبه نمادین و مفهومی رقص قشقایی

با وجود اینکه رقص و پایکوبی با استفاده از حرکات موزون و ریتمیک از جمله آداب و رسوم هر منطقه ‌ای می‌ باشد. هنگامی که در خصوص آموزش رقص آذری و ترکی قشقایی صحبت می‌ کنیم طبیعتا شما می توانید با تاریخ و منش مردم این سرزمین نیز آشنا شوید. به طور کلی باید بدانید رقص به عنوان یک هنر در کنار موسیقی و شعر می ‌تواند حالت روحی و احساسات و عواطف فرد ایلاتی را نیز بیان نماید.

در اینجا هنگامی که در خصوص جنبه نمادین رقص ترکی قشقایی صحبت می‌ شود باید بدانید این رقص ها دارای مفهوم و نمادین بوده بوده که با بررسی آنها در میابیم دست‌ ها و پاها و کل بدن حرکاتی داشته که معنا های مختلفی دارد. مثلا شما در هنگام آموزش رقص قشقایی ترکی قشقایی و یا تماشای آن در خواهید یافت که بعضی از حرکات آنها شکرگزاری به درگاه خدا بوده و گاه ترتیب خاصی از کارهایی است که به صورت روزمره توسط این ایل انجام می‌ شود که تمامی این موارد از قلب رقصنده الگو می گیرد.

تاثیر تاریخ در رقص قشقایی

همانطور که گفته شد شما با نگاه به رقص ترکی قشقایی می توانید تاریخ این مردم را نیز مورد بررسی قرار دهید. به طوری که رقص مانند هر عنصر فرهنگی دیگر ریشه در گذشته تاریخی این عشایر دارد و شما می توانید با مفاهیم و آداب آنها آشنا شوید. مثلا جنگ ها و تهاجمات بیگانه گانه توانسته به عنوان یکی از مهمترین تاریخی در رقص ترکی قشقایی تاثیر بگذارد. همچنین می توان گفت تحمیل یکجانشینی نیز به صورت پیوسته تغییراتی در این رقابت ‌ها به وجود آورده است.

آموزش رقص ترکی قشقایی

رقص گروهی ترکی قشقایی

یکی از معروف ترین رقص های ترکی قشقایی، رقص گروهی مردم این خطه می باشد. به طور کلی قشقایی ‌ها مردم دلشاد بوده که به جشن و پایکوبی علاقه زیادی دارند. در اینجا اگر ما بخواهیم به آموزش رقص ترکی قشقایی بپردازیم در خصوص رقص گروهی مردم باید توجه داشته باشید که در جشن ها و عروسی ها رقص چوبی یا همان گروهی که زنان و مردان قشقایی مشترک انجام می دهند بسیار زیبا و جالب است.

به طوری که در این جشن ها زنان و مردان در دو دست دستمال های رنگی به دست گرفته و گرد هم یک دایره بزرگ تشکیل داده و با آهنگ و دهل دست ها را تکان داده و با حرکات موزون و بسیار جذاب پیش می روند.

آموزش رقص ترکی قشقایی در انواع دیگر

در هنگام آموزش رقص ترکی قشقایی علاوه بر اینکه می ‌توانید رقص گروهی را فرا بگیرید یکی دیگر از رقص‌ های محلی این منطقه رقص درمرو بوده که در این که به رقص چوب بازی نیز مشهور است، مردان دوتا دوتا و به نوبت با چوب های کوتاه یا بلند که در دست دارند با یکدیگر رقصیده و در عین حال مبارزه جذاب انجام می ‌دهند.

یکی دیگر از رقص های جذاب در ایل قشقایی به گونه ‌ای است که در شب هنگام که پشته های بزرگ هیزم را شعله ور می ‌سازند زنان و دختران در لباس های زیبای محلی ترکی قشقایی با رقص های شعله گرد هم آمده که این امر بیانگر عشق و علاقه آنها به این هنر می باشد. همچنین باید بدانید رقص های ترکی قشقایی ریتم های خاص و حرکات جذابی داشته که برخلاف رقص های زننده وقار و سنگینی را نشان می‌دهد.

شما می توانید برای آموزش رقص آذری در تهران، آموزش رقص آذربایجانی در تهران و دیگر انواع آموزش رقص ترکی با مشاوران اوتلار از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید و در دوره های آموزشی شرکت کنید.

آموزش رقص ترکی قشقایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *