رقص آذری خان چوپان

یکی از قدیمی ترین رقص های آذری که تاریخچه ای کهن در بین ملت آذربایجان دارد رقص آذری خان چوپان است که به آن رقص خان چوبان هم گفته می شود. این نوع رقص ملی بر گرفته از نام یک تبار در منطقه شیروان است که عظمت خان ها و رشادت های مردان ایل را به نمایش می گذارد، حرکات موزون آن با نواختن ریتم های تند تنها توسط مردان اجرا شده و لازم است تا دستتان رقصنده به معنای دلاوری ها و حفاظت از ایل و طایفه خود همیشه در طی رقص به حالت کاملا باز باشد.

مشهورترین رقص آذری

رقص های آذربایجانی نمونه های بیشماری دارد که همگی آنها برگرفته از فرهنگی آمیخته با موسیقی می باشند که به طور کلی تنوع زیادی در آنها دیده شده و در زمان های مختلف به روش های خاصی اجرا می شوند. یکی از مشهورترین این رقص های زیبا رقص آذری خان چوپان است که حاصل وراثت نسل ها است.

این نوع رقص که ریتم بسیار تندی دارد با ضربه های تمپو اجرا شده و نمونه ای از رقص های فولکوریک می باشد که به دلیل انتقال نسل ها در بین مردم آذربایجان رواج پیدا کرده و دارای حرکات و ریتم های خاصی است که هر یک از این قوانین می تواند معانی خاصی را داشته باشد. مثلا در اجرای این رقص بسیار قدیمی می بایست رقصنده حرکات خود را با دست های کاملا باز ترتیب دهد.

اما همواره آموزش رقص آذری به شیوه ای صحیح و زیر نظر مربیان مجرب ارزش زیادی دارد تا بتوان فرهنگ و آیین را به شکل ویژه ای نمایش داد.

رقص آذری خان چوپان

رقص ترکی آذری خان چوپان

یکی از نمونه رقص های مردانه ای که جزء مشهورترین آموزش رقص آذربایجانی به شمار می رود، رقص آذری خان چوپان است که در میان مردم آذری به رقص خان چوپان شهرت دارد.

این رقص از جمله رقص های پیچیده و معروفی است که در بین یک طایفه آذری با نام خان چوپانی مرسوم می باشد، این طایفه در قرن ۱۷_۱۸ میلادی در یک منطقه با عنوان شیروانی زندگی کرده اند. شغل اصلی آنها دامداری یا همان چوپانی بود، به همین دلیل زمانی که مردان قوی و جسور این طایفه همراه با ریتم هایی تند رقص هایی را اجرا می کردند به آن رقص آذری خان چوپان می گفتند.

البته در اجرای این نوع رقص آذری تکنیک های متنوعی وجود دارد که اجرای هر یک از این حرکات می تواند چالاکی و مهارت رقصنده یا همان چوپان را نشان دهد. موسیقی این رقص آذری در مقام چهارگاه نگاشته شده است که از ابزار آلاتی همچون نی، زورنا و همینطور کلارینت و بالابان در نواختن آن مورد استفاده قرار می گیرد.

این نمونه رقص آذری تنها به مردان اختصاص دارد و بیشتر به صورت گروهی اجرا می شود و معمولا حرکات سولو را شامل شده است.

اجرای رقص آذری خان چوپان

این رقص یکی از کهن ترین رقص های مورد علاقه مردان آذربایجان است که سعی می کنند در مراسمات مختلف آن را در نهایت استادی و کاملا ماهرانه اجرا کنند. از اسم این رقص می توان فهمید که این نوع رقص قدمتی دیرینه داشته و در بین چوپانان که مردانی جسور بوده اند رواج داشته است.

اگر چه این نوع رقص در ابتدا تنها با ریتم های تند اجرا میشده است اما امروزه حالات و تکنیک های متنوعی به این رقص اضافه شده که در نهایت رقصنده می بایست دستان خود را به حالت باز به حرکات درآورد.

مشابه این رقص در مناطق دیگر جهان هم مشاهده شده البته موسیقی دان ها سعی کرده اند تا ملودی های متنوعی را برای اجرای این رقص تهیه کنند تا بتوانند به درستی دلاوری ها و بزرگ مردی های افراد طایفه خان چوپان را به نمایش بگذارند. رقص آذری خان چوپان به علت زیبایی های ویژه ای که دارد علاوه بر منطقه شیروان در مناطق دیگری از آذربایجان مرسوم شده است.

رقص آذری خان چوپان

زیباترین رقص آذری

رقص آذری خان چوپان یکی از رقص های ملی جهان می باشد که بر گرفته از فرهنگ ها و همچنین سنن یک ملت است، چرا که این نوع رقص شیوه زندگی یک قوم و همینطور رشادت ها و مردانگی های تاریخ یک ملت را به نمایش می گذارد.

این رقص پایه و اساس با اصالتی دارد که می تواند عظمت خان ها و همچنین ایل و تبارهای آذری را در دل مردم بنشاند و سالیان دراز وجود داشته و هر روزه غنی تر شود. امروزه رقص های آذربایجانی از جمله رقص آذری خان چوپان به عنوان یک ثروت ملی حفظ شده است، به نحوی که تعدادی از دانشگاه های موجود در آذربایجان شمالی سعی دارند این نوع رقص ها را به هنرجویان خود تدریس دهند.

فارغ التحصیلان رقص های آذری سعی کرده با اجرای این هنر گوشه ای از تاریخ ملی را به یدک بکشند.

ماهیت رقص آذری

آموزش رقص ترکی آذربایجانی از جمله رقص هایی می باشند که در دنیا شناخته شده هستند و هر کسی بدون مطالعه داشتن در مورد تاریخ آذربایجان می تواند با ماهیت رقص آذری آشنا شده و از نحوه حرکات رقصنده به جزئیات آن یعنی روحیات و همچنین نحوه زندگی مردم آذری پی ببرند.

زیرا رقص های آذری همگی با حرکات منحصر بفرد و ملودی های خاصی اجرا شده که می توانند هر یک سرگذشت و تاریخ مخصوصی را داشته باشند. در واقع تمامی رقص های آذری هر کدام تاریخچه ای دارند که شنیدن آن ها می تواند تماشای رقص های آذری مانند رقص آذری خان چوپان را لذت بخش تر کند.

در این میان می توانید انواع رقص آذری و محلی را زیر نظر با تجربه ترین اساتید یاد بگیرید، گروه هنرهای آیینی اوتلار در با برگزاری کلاس های آموزش رقص آذری در تهران، آموزش رقص ترکی آذربایجانی در تهران و دیگر انواع رقص ها سعی در حفظ این هنر آیینی دارد تا بهترین ها را در اختیار علاقه مندان قرارا دهد.

رقص آذری خان چوپان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *