رقص و سلامت روحی و جسمی

تاثیر رقص بر سلامتی هم جنبه جسمی و هم روحی دارد. انواع و اقسام رقص که برگرفته از آداب و رسوم ملت ها است ضمن داشتن جنبه تفریحی برای سلامتی نیز مفید است. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره تاثیر رقص بر سلامتی خواهیم پرداخت تا از این فعالیت بدنی مفرح غافل نشوید و در برنامه ریزی های خود قرار دهید.

انواع آموزش رقص ترکی و آموزش رقص آذری باعث می شود تاثییرات به سزایی در سلامت و تعادل افراد ایجاد شود و هم چنین از لحاظ روحی نیز بسیار مثبت خواهد بود.

تاثیر رقص بر سلامتی

رقص وسیله ای است که با آن خصوصیات فردی را می توان ابراز کرد. این فعالیت بدنی کمک می کند که تناسب اندام داشته باشید و از فواید آن برای روح و جسم تان بهره مند شوید. تاثیر رقص بر سلامتی بسیار زیاد است و وضعیت عمومی بدن را بهبود می دهد و شادابی و نشاط ایجاد می کند.

سلامتی روح و روان سبب می شود این فعالیت مفرح همواره مورد توجه قرار بگیرد. اگر سلامتی روح و جسم تان برایتان اهمیت دارد روزانه ساعاتی را به رقص اختصاص دهید و یا به باشگاه های رقص بروید تا هر چه بیشتر به سمت سلامتی پیش بروید. تاثیر رقص بر سلامتی بر هیچکس پوشیده نیست و باید هر چه بیشتر به آن توجه داشت.

در این میان برای آموزش رقص آذربایجانی و آموزش رقص آذری در تهران می توان به یکی از بهترین گروه های هنری در این زمینه اشاره کرد. گروه هنرهای آیینی اوتلار به انواع آموزش رقص آذربایجانی در تهران می پردازد که می توانید برای اطلاع از دوره های آموزشی و یا هزینه دوره ها با مشاوران اوتلار از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

رقص و سلامت روحی و جسمی

فواید رقص

برای رقص محدودیت سنی وجود ندارد و هر شخص با هر رده سنی قادر به انجام آن خواهد بود. تاثیر رقص بر سلامتی نیز برای همه رده های سنی است که چند مورد را برایتان ذکر می کنیم.

رقص که به صورت تکی و یا گروهی آن را می توان انجام داد در مدارس مخصوص رقص، منزل و باشگاه های ورزشی قابل انجام است.

تاثیر رقص بر سلامتی را در بهبود عملکرد قلب و ریه، تقویت روحیه، کنترل وزن، کاهش ابتلا به پوکی استخوان، بهبود عملکرد مغز، افزایش قدرت عضلانی، استقامت بدن و تناسب اندام‌های حرکتی، افزایش آمادگی جسمانی، بهبود وضعیت عضلات بدن، کنترل وزن،افزایش استحکام استخوان ها، تناسب، چالاکی و انعطاف‌پذیری بدن، بهبود تعادل بدن، افزایش اعتماد به نفس فیزیکی، بهبود عملکرد ذهنی، بهبود سلامت عمومی، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، بهبود مهارت‌های اجتماعی و … می توان برشمرد.

تاثیر رقص بر سلامتی به قدری زیاد است که عده زیادی آن را در برنامه روزانه خود قرار داده اند و به آن نگاهی ورزشی دارند.

تاثیر رقص بر سلامتی روحی

با رقص استرس و اضطراب از فرد دور می شود. اگر جزو افرادی هستید که به کارهای پراسترس مشغول هستید با رقصیدن به آرامش روحی و روانی خود کمک کنید و از بیماری های اضطرابی دور شوید. با رقص اعتماد به نفس فرد بالا می رود و در اجتماع حضور بهتری خواهد داشت. رقص به عنوان روشی درمانی برای افرادی که از روابط اجتماعی هراس دارند، استفاده می شود.

سبک های مختلف رقص برای تمدد اعصاب مفید هستند و موجب پرواز ذهن تا به هر کجا که تمایل داشتید، می شوند. تاثیر رقص بر سلامتی روحی را می توان آرامش درونی دانست که از بیماری هایی نظیر افسردگی فرد را دور می کند. وقتی گام ها و حرکات دشوار را در رقص می آموزید حس موفقیت در وجودتان سبب تقویت روحیه می گردد.

-بهبود عملکرد قلب و ریه با رقصیدن

وقتی شخصی می رقصد اندام ها و عضلاتش نیاز بیشتری به خون پیدا می کنند و ضربان قلب به طور موثر زیاد می شود که از صد ضربان در دقیقه بالاتر است.

این افزایش ضربان قلب گردش خون عضلات و ارگان ها را سرعت می بخشد و در نتیجه به ارگان هایی مثل ریه، قلب، کلیه و طحال خون بیشتری می رسد و در نتیجه عملکردشان بهبود پیدا می کند به طور مثال اگر سرعت جریان خون در رگهای غذا دهنده قلب افزایش یابد از سکته قلبی پیشگیری می شود.

با رفتن جریان خون در مغز نیز از بروز سکته مغزی جلوگیری می کند. بالا رفتن خون در جریان ریوی نیز تهویه اکسیژن در ریه را افزایش می دهد و ریه بهبود می یابد.

رقص و سلامت روحی و جسمی

-بهبود عملکرد مغز با رقصیدن

ماده سفیدی در مغز وجود دارد که رقصیدن از تحلیل آن جلوگیری می کند و عملکردش را بهبود می بخشد. این بافت سفید به عنوان نگهدارنده مغز عمل می کند و اگر تحلیل رود باعث بروز مشکلات حافظه و کم کردن سرعت عملکرد مغز می شود که این فرآیند با رقصیدن کند می شود. افرادی که مسن هستند با رقصیدن از تسریع تحلیل ماده سفید مغز خود جلوگیری می کنند و دیرتر روند پیری را طی می کنند.

-رقصیدن، تناسب اندام و تعادل بدن

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است با یک ساعت رقص می توان ۵۰۰-۲۵۰ کالری انرژی را بسوزانیم که این مقدار همانند کالری ای است که در ورزش هایی چون بیسبال و والیبال مصرف می شود.

از آن جا که این کالری مورد مصرف کلیه عضلات و مفاصل بدن قرار می گیرد موجب می شود به تناسب اندام دست پیدا کنید. لاغر شدن و کاهش وزن با رقصیدن سبب می شود بدنتان به شکلی طبیعی خوش فرم شود.

در هنگام رقصیدن از عضلات ارادی استفاده می کنیم از این رو اگر رقص تداوم داشته باشد این عضلات انعطاف پذیرتر و قدرتمندتر خواهند شد. با رقصیدن بین عضلات و مرکز تعادل بدن هماهنگی ایجاد شده که در سنین بالا دارای اهمیت زیادی است.

شما می توانید برای گذراندن دوره های مختلف آموزش رقص از جمله آموزش رقص ترکی آذربایجانی در تهران به گروه اوتلار مراجعه نمایید و بهترین دوره ها را زیر نظر با تجربه ترین اساتید آموزش ببینید. برای اطلاعات بیشتر با ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

رقص و سلامت روحی و جسمی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *