انواع مختلف آموزش رقص محلی ایرانی

رقص محلی دارای انواع مختلفی است. آموزشگاه های زیادی در سراسر ایران وجود دارند که برای آموزش رقص محلی می توان به آن ها مراجعه کرد. از انواع رقص های محلی رقص کردی، رقص لری، رقص آذری، رقص عربی و… را می توان نام برد. در این مقاله به آموزش رقص محلی در انواع مختلف آن می پردازیم.

شما می توانید برای آموزش انواع رقص ها، از جمله آموزش رقص آذری، آموزش رقص آذربایجانی، آموزش رقص ترکی و دیگر انواع آموزش ها یکی از بهترین آموزشگاه ها را در شهر تهران با نام گروه هنرهای آیینی اوتلار انتخاب نمایید. این گروه متشکل از مربیان ماهر و مجرب می باشد که بهترین ها را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند.

آموزش رقص محلی کردی

رقص کردی (هه لپه رکی) این رقص گروهی بوده و دارای چند نوع می باشد. در همه مدل های این رقص، گروه به شکل یک حلقه دور هم جمع می شوند و از سمت چپ به راست به دور آن نقطه می پیچند. برای این نوع رقص یک نفر راهنمای صف رقصندگان شده و دستمال را چرخانده و شروع به انتقال رقص به دیگر اعضا می کند.

فرد راهنما را «سرچوپی کش» می گویند. در آموزش رقص محلی کردی (هه لپه رکی) هر فردی با دست چپ خود دست راست نفر دیگر را گرفته و به این حالت در اصطلاح ” گاوانی” گفته می شود. به انتهای صف نیز گاوانی می گویند. با توجه به نوع رقص کردی روش گرفتن دست یکدیگر متفاوت خواهد بود.

آموزش رقص آذری-انواع مختلف آموزش رقص محلی ایرانی

انواع رقص کردی

رقص کردی دارای انواع مختلفی مثل گه ریان، دیلان، چه پی، سی پی پی و … می باشد.

چوپی رقصی کردی و ساده می باشد که به صورت دسته جمعی و به آرامی و برای ابتدای رقص آن را به کار می برند‌.

در بعضی از رقص های کردی مثل رقص گه ریان که از جمله رقص های سریع به شمار می آید، یکی از رقصندگان در جلوی صف ایستاده و با کمک دو دستمال بلند که در دست دارد، به رقص ادامه می دهد، به این نوع حالت، رقص دو دستماله گفته می شود.

تقسیم بندی رقص های کردی‌

در آموزش رقص های محلی کردی این رقص را به دو دسته تقسیم می کنند:

رقص های مذهبی و رقص های محلی کردی (عشیره ای)

رقص های مذهبی

در آموزش رقص های محلی کردی منظور از رقص مذهبی نوعی رقص با حرکت های پر شور در ابتدای آن است. این حرکات سماع نام دارند و آن را در تکایا اجرا می کنند.

رقص های محلی کوردی (عشیره ای):

رقص محلی کردی که باید آن را از رقص های قدیمی و ریشه دار دانست در زمان های گذشته در مناطق کردنشین جهت آماده سازی نیروی جسمانی و روحی مردم از آن استفاده می شد.

برای آموزش رقص محلی کردی باید گفت که این نوع رقص یک رقص رزمی است که در آن متانت و صلابتی خاص وجود دارد و یکپارچگی مردم غیور کورد را در کلیه دوره های تاریخ نشان می دهد.

آموزش رقص آذری-انواع مختلف آموزش رقص محلی ایرانی

آموزش رقص محلی بلوچی

یکی دیگر از انواع رقص محلی ایرانی رقص بلوچی است. در آموزش رقص محلی بلوچی باید گفت که این رقص دارای گونه های مختلفی می باشد. هر یک از این رقص ها را برای مناسبت ویژه ای به کار می برند. از نمونه های رایج تقسیم بندی رقص بلوچی می توان به نوع زنانه و مردانه آن اشاره کرد. اما در گذشته این نوع رقص ها به صورت گروه زنانه و مردانه اجرا می شد.

یکی از نمونه های رقص بلوچی زنانه رقص چاپی است که به صورت کوبیدن پا بر روی زمین بوده و با ضرب های مشخص ساز دایره است.

از انواع رقص مردانه بلوچی نیز می توان رقص شمشیر را که شکل ساده تر آن رقص چوب است را نام برد. این رقص را همراه با دهل و ساز اجرا می کنند.

آموزش رقص محلی بلوچی به صورت حرکات ریتمیک دستان زنان است که دستان آن ها پر از النگوهای نقره ای می باشد.

آموزش رقص آذری-انواع مختلف آموزش رقص محلی ایرانی

آموزش رقص بختیاری

برای آموزش رقص محلی بختیاری باید گفت که این رقص نیز دارای انواع مختلفی می باشد. یک نوع از آن رقص عروسی است. در مراسمات عروسی به صورت گروه زن و مرد اجرا می شود. در این رقص قید و بند حجاب رعایت شده است.

انواع رقص بختیاری:

رقص دستمال

این نوع رقص رقص محلی زنان است و بسیار تماشایی می باشد. زنان لباس ها و زیورآلاتی رنگارنگ می پوشند و دو عدد دستمال به دست خواهند گرفت. آموزش رقص محلی بختیاری دستمال به این صورت است که زنان در یک محیط دایره ای فرضی با تکان دادن دستمال دست و پا را به جلو و عقب حرکت می دهند. در این رقص هر فردی که قدرت تحمل رقص بالاتری داشته باشد، تماشاچیان او را تشویق خواهند کرد.

رقص آرام

برای آموزش رقص محلی بختیاری آرام باید افراد رقصنده سه گام به صورت ضربی به سمت جلو برداشته و سپس دو گام به عقب بردارند. این حرکات باید منظم باشد و از دایره رقص خارج نگردد. این رقص در مقایسه با دیگر رقص های بختیاری دارای ریتم بسیار آرامی می باشد.

رقص تند

آموزش رقص های محلی بختیاری تند، نیز مانند رقص آرام است و حرکت پاها در آن مشابه رقص آرام بوده اما رقص دارای ریتم تند می باشد. برای آموزش رقص محلی بختیاری از نوع تند باید افراد اجرا کننده رقص دستمال ها را خیلی تند به دور سر چرخانده و روی شانه بیندازند. همچنین گام ها نیز باید به تندی به سمت جلو برداشته شود، اما افراد رقصنده نباید به عقب برگردند.

آموزش رقص آذری-انواع مختلف آموزش رقص محلی ایرانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *