مقالات آموزشی

چرا میگوییم رقص:

رقص (raghs) یک کلمه مقدس یونانی است، که از دو کلمه Re+Axias به وجود آمده است، معادل انگلیسی Reaxias همان  Recationاست که به معنای عکس العمل می باشد.

فلاسفه یونان معتقد بودند Recation یک عکس العمل پاک در برابر خداوند   است، پس مفهوم لغوی رقص، عکس العمل ،ابراز احساسات پاک از قبیل تشکر و اعلام خضوع در برابر الطاف خداوند است (البته از نوع اصیل وآیینی آن و نه در نوع مبتذل)

حرکات ریتمیک با ایجاد تعادل عصبی بین دو نیمکره ی مغز و تاثیر بر برخی فرایندهای مغزی دیگر باعث جلوگیری از بیماریهای پارکینسون وآلزایمر میشود. انجام صحیح واصولی این حرکات همچنین علاوه بر کاهش وزن افراد سبب کاهش برخی از کمردردها ودرد مفاصل نیز میشود.

دوره های آموزشی رقص آذربایجانی در سطوح مبتدی و پیشرفته در تهران به صورت کلاسهای خصوصی و عمومی برای (کلیه سنین) برگزار میگردد. این دوره ها به صورت یادگیری ترمیک وهمچنین طراحی های مختلف رقص میباشد.برای یادگیری این هنر آیینی واطلاعات برنامه کلاسها با ما تماس بگیرید.

سرپرست گروه اوتلار ، علی پورسیفی :۰۹۱۲۵۹۳۲۰۲۹

رقص قیتقیلیدا

یکی از رقص‌های کهن خانم‌ها در آذربایجان است. آهنگ آن تا حدودی به رقص«نعلبکی» شباهت دارد. تاریخچه مبدع و اولین اجرا کننده آن «طیب دمیروو» نوازنده قارمان(آکاردئون) صدادار بوده است. که در اجرای نوازنده معروف قارمان «قیزخانیم داداشووا» در یادها ماندگار شده است. این رقص برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ میلادی توسط «سعید رستموو» […]

رقص میرز‌ایی

یکی از رقص‌های قدیم آذربایجان است. موسیقی آن بسیار شبیه رقص «واغزالی» است تنها فرق آن آرام‌تر بودن آن است. نه تنها در آذربایجان بلکه در مجموعه موسیقیدان‌ها(نوازندگان) قفقاز جنوبی نیز قرار دارد. همان‌طوری که از اسم آن نیز مشخص است توسط استاد نی «میرزا»ی قره‌باغی در سالهای ۱۸۶۰-۱۸۷۰ ابداع شده است. با وجود اینکه […]

رقص کئچمه‌مه‌سی

رقص “کئچمه‌مه‌سی” و یا “کئچی ممه‌سی” از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است.این رقص در طیف گسترده‌ای از جشن‌ها و مراسم عروسی توسط مردان اجرا می­شود. رقصی که در شیروان محبوب است و نیز به طور عمده در روستاهای باکو اجرا می‌شود. موسیقی بسیار زیبا و هماهنگ دارد. این رقص می‌تواند کمی آهسته و […]

رقص دسمالی، هنر رقص ، گروه اوتلار

رقص سمنی

آن‌چنان که از اسم رقص نیز مشخص است رقص سمنی منحصر به عید نوروز و مژده دهنده بهار یعنی “سمنی” می‌باشد. سمنی یکی از قدیمی‌ترین رقص‌ها است که توسط خانم‌ها و دختران به همراه متن شعر آن اجرا می‌شد، متأسفانه امروزه فقط مولودی آن نواخته می‌شود. این رقص که در اجرای تارزن معروف “حاجی ممداف” […]

رقص حئیوا گولو

علی کریم اف نوازنده معروف بالابان یکی از هنرمندان برجسته آذربایجان بوده و نزدیک به ۱۰۰ آهنگ رقص تألیف نموده که تمامی آن‌ها الهام گرفته از طبیعت می‌باشد. برخی از این رقص‌ها عبارت‌اند از: ” آلما گؤلؤ”،” آلچا گؤلؤ”،” حئیوا گؤلؤ “،”چمن لیک”،” یاسمنی” و …

رقص خان چوبانی

یکی از رقص­های فولکلوریک آذربایجان می­باشد. این رقص متعلق به طایفه‌ای به نام خان چوبانی است که در قرن ۱۷- ۱۸ میلادی در منطقه شیروان ساکن یافته‌اند و مردان جسور و نیرومند طایفه، این رقص را اجرا می‌نمودند. اکنون هم حرکات این رقص، دلاوری و بزرگ‌مردی افراد این طایفه را یادآور می‌شود. رقص خان چوبانی اساساً […]

رقص تره­‌کمه

رقص تره­‌کمه

رقص تره­‌کمه (به ترکی آذربایجانی: Tərəkəmə )(به انگلیسی: Tarakama ) از جمله رقص‌های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است. تره‌­کمه نام قبیله­ای است که از زمانهای خیلی قدیم در سرزمین آذربایجان ساکن شده­اند. تره‌­کمه ­ها تابستان را در ییلاق و زمستان را در قشلاق می­گذراندند و ساکن شدن آنها در زمین­های قره­ باغ، شاماخی و […]

رقص توراجی

رقص توراجی

رقص توراجی متعلق به اوایل عصر ۱۹ می‌باشد که به نام پرنده زیبای کوهی ” توراجی” حصر گردیده است. این رقص دارای ملودی بسیار غنی وجهت دار است و بر روی مقام ماهور می‌باشد که برخی از شعبه‌های مقام ماهور در این رقص مشاهده می‌گردد: مایه ـ عشاق ـ شکسته فارس.رقص نشانگر پرواز نوعی از پرنده […]

رقص دسمالی، هنر رقص ، گروه اوتلار

رقص دسمالی

رقص دسمالی (به ترکی آذربایجانیDəsmalı) از جمله رقص­های فولکلوریک و قدیمی اهالی آذربایجان است. ملودی این رقص در سال ۱۹۳۲ توسط تار زن اهل نخجوان، نصیر نصیراف ساخته شده‌است. بسیار چالاک، شاد و با تمپو پرشور نواخته می‌شود. در اصل این رقص توسط دختران اجرا می‌شود ولی در نخجوان گاهی توسط پسرها نیز اجرا می‌شود. این رقص در زمان […]

رقص قازاغی

رقص قازاغی

رقص قازاغی یکی از رقص‌های قدیمی آذربایجان است و از نام آن پیداست که در منطقه قازاغ تألیف شده است. اکنون نیز یکی از رقص‌های معروف در این منطقه و سایر نقاط دیگر بوده و فراگیر شده است.فرض می‌گردد که قازاغی رقص جنگجو بوده و در زمان آرایش نظامی و موقع اعزام به جنگ، آن […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *