آشنایی با رقص واغزالی

در خصوص رقص واغزالی باید بدانید که این رقص زیبا یکی از رقص های مورد علاقه مردم آذربایجان می باشد که در آن می توان حرکات ظریف و نرمی را شاهد بود که به همراه ملودی بسیار ظریف و گوش نوازی مشاهده می شود. به طور کلی تمامی رقص های آذربایجانی از دسته رقص های فولکلوریک هستند که از نسلی به نسل بعد منتقل شده و در گذشت زمان توسعه پیدا کرده است. با این حال تمامی رقص های آذری جزء مراسم دینی و آمادگی های دفاعی و جنگی مردم این منطقه می باشد که در حال حاضر در مجلس عروسی و گردهمایی ها از آن استفاده می کنند.

آشنایی با رقص های آذری

از دیر باز انسان ها با رقص و موسیقی پیوند داشته ‌اند و از همان ابتدا به دنبال حرکاتی بودند تا بتوانند حالات روحی خود را به نمایش بگذارند. به طوری که این امر موجب شده است در هر منطقه از ایران رقص و آواز خاصی ترویج پیدا کند. با این حال بسیاری از رقص های کهن و باستانی با وجود سال‌ های طولانی هنوز هم ترویج دارد و کماکان طرفداران خود را حفظ نموده است.

در این بین یکی از رقص های پر تنوع در خطه آذربایجان همین رقص است که در مناسبت های مختلف، مردم این شهر از آن استفاده می‌ کنند و آن را واغزالی می نامند. لازم است بدانید دسته بندی انواع رقص آذری متعدد است که یکی از پرطرفدارترین آنها رقص کهن واغزالی می ‌باشد.

به طور کلی می توان گفت رقص های منطقه آذربایجان برگرفته از فرهنگ، منش و جغرافیای این منطقه است و معمولا با حرکات تند و تیزی همراه است. اما در خصوص واغزالی باید بدانید که این رقص همواره توام با آرامش بوده و از معدود رقص های آذربایجانی است که در آن حرکات نرم دیده می شود.

دیگر دسته رقص های آذری شامل رقص قاراباغی، رقص بنفشه، رقص پهلوانی، رقص لاله، رقص نازنازی، رقص میصری، رقص مجسمه، رقص کسمه و رقص دستمالی می شود که هر کدام از آنها برگرفته از فرهنگ خاصی است و اما در بیشتر آنها حرکات یکسانی دیده می شود. به طوری که باید بدانید انواع مختلف رقص آذری از جمله رقص واغزالی نوعی طراوت و حس تازگی دارد که با این وجود همچنان طرفداران خود را دارد.

برای آموزش رقص آذری می بایست زیر نظر اساتید با تجربه شروع به یادگیری کنید تا آن را به شیوه ای اصولی فرا بگیرید.

آموزش رقص آذری-آشنایی با رقص واغزالی

تاریخچه رقص واغزالی

در خصوص تاریخچه رقص واغزالی آذربایجان باید بدانید این رقص تاریخی کهن و قدمت زیادی داشته به طوری که اطلاعات نشان می دهد در عصر ۱۶ قبیله ای بزرگ در آذربایجان زندگی می کردند که رقص های فراوانی را خلق کرده و از خود به جا گذاشتند که در این بین یکی از رقص های پرطرفدار این قوم، واغزالی بوده است؛ جالب است که بدانید این رقص در ابتدا به صورت تک ملودی با رقص آستا قاراباغی یکی بوده و از آن به نام رقص قاراباغین آغری یاد می ‌شده است اما پس از مدتی این دو رقص از هم جدا شده به دو دسته تقسیم شده است.

علت نامگذاری این رقص

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید با وجود اینکه دسته های مختلفی از رقص های متنوع در خطه آذربایجان ترویج دارد علت نامگذاری این رقص ها چیست؟ در خصوص رقص جذاب واغزالی و علت نامگذاری آن می ‌توان گفت در زمان‌ های دور برخی از مردم، عروس را به وسیله قطار راهی خانه بخت می کردند که با این وجود باید بدانید معنی رقص زیبای واغزالی ایستگاه قطار است. در آن زمان فامیل عروس روی ریل قطار را می گرفتند و برای خوشبختی زوج ها دعا می کردند. به همین دلیل حرکاتی که در این رقص انجام می ‌شود به این نام معروف شده است. جالب است بدانید این رقص فوق العاده زیبا و دلنشین مخصوص بدرقه عروس می باشد که به معنای آرزوی خوشبختی برای این زوج است.

آموزش رقص آذری-آشنایی با رقص واغزالی

دلیل محبوبیت رقص واغزالی

با توجه به اینکه رقص واغزالی برای مشایعت عروس و داماد صورت می‌ گیرد، مشاهده می شود که طرفداران زیادی دارد و به خصوص فامیل عروس سعی می‌کنند حتی در حال حاضر نیز در مراسم عروسی این رقص را حتما به اجرا درآورند، زیرا آنها اعتقاد دارند با این حرکات می‌ توانند برای زوج آرزوی خوشبختی کنند. همچنین توجه داشته باشید از آنجایی که در این رقص از حرکات لطیف و بسیار جذابی استفاده می شود اگر شما هم تنها یک بار آن را مشاهده کنید عاشق آن خواهید شد. با این وجود در حال حاضر بسیاری از گروه های هنری ترکی به آموزش رقص واغزالی پرداخته اند.

ملودی رقص واغزالی  چگونه است؟

از آنجایی که رقص واغزالی از آن دسته از رقص‌ های آرام و ظریف آذری می باشد، طبیعت ملودی که در آن استفاده می شود نیز بسیار آرام است که با این وجود افراد می توانند حرکات خود را با ریتم هماهنگ کنند. بسیاری از مردم خطه آذربایجان معتقد هستند که ملودی ماهنی به وجود آورنده ریتم این رقص است. با تمام این موارد باید بدانید حرکاتی که در این رقص انجام می‌شود به صورت کند و آرام است که همین امر ظرافت و زیبایی آن را دو چندان می کند. به هم پیوسته بودن حرکات و متناسب بودن آن با آهنگ و ریتم از دیگر دلایل جذابیت آن می باشد.

برای آموزش رقص ترکی، آموزش رقص آذربایجانی و دیگر انواع رقص می توانید به گروه هنرهای آیینی اوتلار مراجعه نمایید و از دوره های برگزار شده توسط این گروه بهره مند شوید.

آموزش رقص آذری-آشنایی با رقص واغزالی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *