رقص لزگی مشهورترین رقص آذربایجانی

رقص لزگی یکی از محبوب ترین رقص های موجود در جمهوری آذربایجان می باشد. این رقص به رقص قایتاغی بسیار شباهت دارد که می تواند به صورت انفرادی و یا دسته جمعی توسط زنان و مردان اجرا شود، گاهی اوقات این رقص با رقص کوراوغلو ترکیب شده و حرکات نمایشی جذاب تری را به وجود می آورد که ریشه در تمدن و فرهنگ ملت آذربایجان دارد.

رقص لزگی

رقص لزگینکا یا همان رقص لزگی یکی از قدیمی ترین و مشهورترین رقص های آذربایجانی است که بر گرفته از یکی از طوایف مردم آذربایجان در کنار رود ارس می باشد. این نوع رقص حالتی رزمی دارد و به صورت بزمی در میان مردم ترک زبان در آذربایجان واقع در رشته کوه های قفقاز اجرا می شود البته این رقص در میان طوایف چرکسها، یهودیان کوهستان، آبخازی ها، بالکارها، اسی ها همچنین اینگوشی ها، چچنی ها، قره چای ها، مردم گرجی، قومیق ها و آوارهای قفقازی رواج دارد.

آهنگ رقص لزگی

آهنگ به کار رفته در رقص لزگی به صورت سبک همراه با تحرک و ریتمیک می باشد که در ابتدا آهنگی ملایم و آرام دارد سپس ضرب آن تندتر شده و در نهایت به یک ریتم پرشور و پر هیجان تبدیل می گردد. همراه با این نوع رقص آذری سه عدد نت چهارتایی اجرا می شود که به باله مشهور جمهوری آذربایجان شهرت دارد و همچنین نوای دهل و سورنا این ریتم را همراهی می کند.

آموزش رقص آذری-رقص لزگی مشهورترین رقص آذربایجانی

حرکات رقص لزگی

در اجرای مراسمات رقص لزگی چندین حرکت تند و آرام با یکدیگر آمیخته می شوند یعنی در ابتدا با اجرای ریتم آرام حرکات کاملا با وقار و آرام است سپس به یکباره حرکات در پی تند شدن ریتم سریع و تند خواهد شد. زمانی که هنرمندان آذری این نوع رقص آذربایجان را با رقص ناز نکن و رقص قهرمان مبارز با ستم یا همان رقص کوراوغلو ترکیب می کنند رقص دلنشین و جذابی پدید خواهد آمد. هنرمندانی که این رقص را اجرا می کنند سعی کرده با حرکات مخصوص پنجه پا و دست ها همچنین نشستن و برخاستن در حین رقص خصوصیت ملی و قومی این رقص را به نمایش بگذارند.

بیشتر افراد روی یک پنجه پا ایستاده و قدرت خود را بر روی نوک پا متمرکز می کنند سپس با داشتن قامتی کشیده همچنین سرعت عمل بالایی تمام توان خود را از نوک انگشتان پا به درون سینه کشیده و سینه خود را به نشان از دفاع ناموس و وطن سپر می کنند. شکم را به سمت داخل نگه داشته و سینه را با قدرت هر چه تمامتر به جلو می کشانند، سر را به نشان همیشه سر بلند بالا قرار داده و دست ها را در حالتی نود درجه به نماد آزادی و میل به پرواز همچنین دفاع از خاک باز می گذارند.

لباس مشهورترین رقص آذربایجان

عموما لباس رقص لزگی به گونه ای انتخاب می شود که بسیار شکیل و خاص بوده و در رنگ های قرمز و مشکی همراه با چکمه هایی براق و بلند تا زیر زانو هماهنگ شده باشد. هنرمندان برای انجام این نوع رقص، کلاهی تهیه شده از پشم بلند و سفید بر سر قرار داده و سعی می کنند تا بالا پوشی چسبیده و سبک را همراه با شلواری چسبان و تنگ به تن کنند.

البته باید جنس به کار رفته در بالا پوش و شلوار به گونه ای انتخاب شود که مانع از انجام حرکات هنرمند نشده و حالت کشسانی داشته باشد. رنگ قرمز رنگی مثبت و هیجان انگیز است که کشش عضلانی بدن را بیشتر نشان می دهد و در حرکات رقص لزگینکا هیجان بیشتری را ایجاد می کند.

از طرفی به منظور پیروزی و تداوم زندگی همچنین دفاع از وطن و برآورده شدن آمال ها و آرزوها در لباس های رقص آذربایجان رنگ قرمز به کار گرفته می شود، بنابراین رنگ استاندارد و اصلی در لباس های رقص آذربایجان بیشتر رنگ قرمز به حساب می آید.

رنگ سیاه مختص شیک پوشی، افراد کمال جو و رمز آلود می باشد که می تواند سمبل حیا و آبرو، رازداری و پوشیدگی در هنرمندان اجرا کننده رقص لزگی باشد پس به کار بردن هر رنگی در لباس های رقص آذری معنا و مفهومی دارد و می تواند بیانگر چیزی در فرهنگ تمدن مردمان آذربایجان باشد.

آموزش رقص آذری-رقص لزگی مشهورترین رقص آذربایجانی

چگونگی اجرای این رقص

این نوع رقص آذری به وسیله یک مرد و یا دو زن اجرا می شود که در بیشتر اوقات می توانند زنان و مردان در کنار یکدیگر نمایش زیباتری را اجرا نمایند. اما زمانی که رقص لزگینکا توسط دو نفر مرد انجام گیرد شکل مسابقه به خود گرفته و هر دو رقاصان می توانند چابکی و بسیاری از مهارت های خود را به نمایش بگذارند که در بیشتر اوقات رقاصان از چوب و یا شمشیر استفاده می کنند و این نشانی از دلیری و مردانگی مردان آذربایجان به منظور دفاع از قلمرو و ایل خود می باشد.

البته در برخی مواقع این رقص به صورت گروهی انجام می شود که جمع شدن گروهی از زنان و مردان در کنار یکدیگر نشان این است که با اتحاد و همبستگی در برابر هر دشمن خارجی یکدل و متحد هستند و داشته های فرهنگی خود را حفاظت خواهند کرد.

آموزش رقص لزگی با اوتلار

گروه هنرهای آیینی اوتلار با بهترین اساتید در حوزه آموزش انواع رقص از جمله، آموزش رقص آذری، آموزش رقص آذریاجانی و آموزش رقص ترکی آذربایجانی برگزار کننده دوره های آموزشی می باشد. در صورتی که علاقه مند تا رقص های ترکی و آذری را به صورتی حرفه ای آموزش ببینید با اوتلار از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

آموزش رقص آذری-رقص لزگی مشهورترین رقص آذربایجانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *