آموزش رقص کلاسیک ایرانی

رقص کلاسیک ایرانی از جمله رقص های قدیمی و تاثیر گذار است که در زمان حکومت قاجار در سال های ۱۷۹۵ – ۱۹۲۵ میلادی در ایران رواج داشته و به عنوان یکی از هنرهای با ارزش تلقی می شود. این رقص ویژگی ها و قواعد خاص خود را دارد که در این مقاله می خواهیم به معرفی آن پس از معرفی اجمالی از رقص های ایرانی بپردازیم.

رقص ایرانی

رقص های فارسی یا رقص های ایرانی، سبک های خاصی از رقص های بومی در سرزمین ایران می باشد که شامل ژانرهای مختلف بسته به منطقه، فرهنگ و زبان مردم محلی بوده و با یکدیگر متفاوت می باشد. این نوع از رقص می تواند شامل رقص های پیچیده درباری تا رقص های پرانرژی محلی و مردمی باشد.

جمعیت ایران قومیت های بسیاری، از جمله کردها، آذربایجانی ها، ترکمن ها، یهودیان، ارمنی ها، مردم گرجستان و … را شامل می شود که علاوه بر این تعداد زیادی از اقوام قبیله ای ایرانی را می توان در مرزهای ایران مدرن نیز شامل آن دانست. مناطق و دوره های تاریخی رقص ایران شامل سبک های رقص خاصی است. از این رو آموزش انواع رقص های بومی اعم از آموزش رقص آذری، آموزش رقص ترکی و کردی و… امروزه مخاطبان خاص خود را دارا می باشد.

همچنین بخوانید: آموزش رقص آذری ساده

آموزش رقص کلاسیک ایرانی

انواع و ویژگی های رقص ایرانی

در مورد انواع رقص های ایرانی می توان دسته های مختلفی را بیان نمود که عبارتند از:

رقص آیینی:

این نوع از رقص را می توان از قدیمی ترین رقص ها در ایران دانست که به صورت گروهی انجام شده و برآمده از فرهنگ و سنت مردم است. شواهد تاریخی این رقص عرفانی را می توان در سنگ نوشته ها و صخره های فلات های ایران مشاهده نمود.

رقص سنتی ایرانی:

این رقص ایرانی را می توان ترکیبی از رقص های فولکلور ایرانی و رقص درباری دانست که در زمان قاجار به همراه موسیقی های سنتی ایرانی انجام می شد.

رقص اصیل ایرانی:

این رقص شامل سه شاخه از جمله کرشمه، مینیاتور و کرشمه قاجاری می باشد که شباهت های بسیاری نسبت به یکدیگر دارند اما هر کدام دارای نکات و ویژگی های متمایز کننده ای می باشند.

از دیگر رقص های ایرانی همچنین باید به موارد زیر نیز اشاره نمود:

  • رقص فی البداهه
  • رقص باله و کاراکتر ایرانی
  • رقص ترکیبی
  • رقص معاصر ایرانی

در ادامه می خواهیم به آموزش و آشنایی رقص کلاسیک ایرانی به عنوان یکی از رقص های محبوب در ایران بپردازیم که از انواع رقص های تاثیر گذار و زیبا می باشد.

همچنین بخوانید: آموزش آنلاین و مجازی رقص آذری

آموزش رقص آذری مردانه ساده

معرفی رقص کلاسیک ایرانی

رقص کلاسیک فارسی نوعی رقص کنسرتی است که از رقص دربار تکامل می یابد. این رقص یک عامل مهم و تأثیرگذار بر رقص فارسی سلسله قاجار در سال های ۱۷۹۵ تا ۱۹۲۵ بود. رقص کلاسیک ایرانی معمولا در دربار و به منظور سرگرمی ها و مراسمات مختلفی از جمله تاج گذاری، جشن های ازدواج و جشن های نوروزی (سال نو ایرانی) اجرا می شدند. البته ذکر این نکته هم قابل توجه است که ظهور قاجار نگرش مردم را به رقصیدن آزاد کرد و رقص به عنوان شکل قابل احترام و مهمی از هنر تلقی می شد.

در ادامه بحث آشنایی با رقص کلاسیک ایرانی باید همچنین به ویژگی های رقص کلاسیک ایرانی اشاره نمود که این نوع از رقص معمولا با پوشیدن لباس هایی با آستین های بلند و ژاکت پوشیده انجام می شد. ژاکت روی قسمت های باسن کشیده شده و به صورت باز یا بسته پوشیده می شود. در رقص کلاسیک ایرانی، رقاصان یک شلوار کاملاً پارسی بریده و باریک و بریده شده که انتهای آن شل شده است نیز می پوشیدند.

آموزش انواع رقص کلاسیک ایرانی

همانطور که گفتیم، رقص کلاسیک ایرانی از رقص های مهم سنتی همراه با موسیقی ملودیک می باشد. اما امروزه این رقص کلاسیک ایرانی در قرن بیستم با موسیقی ارکستر انجام می شود و حرکات رقص و لباس، گرایش مدرنیستی به غرب دارد.

با توجه به اینکه غالب رقص های ایرانی برخاسته از آیین، سنت و فرهنگی دیرینه است، حرکات و جزئیات این رقص ها همراه با بار معنایی بوده و از قواعد خاصی پیروی می کند. همچنین باید گفت امروزه رقص یک زبان بین المللی است. به همین خاطر بسیار مهم است تا شما در صورتی که به رقص کلاسیک ایرانی علاقه دارید، این رقص را از پایه به صورت کامل فرا بگیرید.

همچنین بخوانید: آموزش رقص ترکی زنانه

آموزش رقص کلاسیک ایرانی

تجربه یادگیری رقص کلاسیک ایرانی

آموزش رقص کلاسیک معمولا می تواند تجربه آسان و لذت بخشی باشد. اما این تجربه باید تحت نظارت اساتید مجرب و با تسلط کامل صورت گیرد تا اصول این رقص در کنار تمارین و آشنایی بیشتر با آن به منظور عمیق تر شدن در این نوع رقص آموزش داده شود. شما می توانید از اساتید باتجربه گروه هنرهای آیینی اوتلار در خصوص انواع رقص ایرانی، رقص دونفره، آموزش رقص آذری در تهران و آموزش رقص ترکی آذربایجانی در تهران بهره مند شوید. تنها کافی است با ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

شما به عنوان کسی که قصد شرکت در آموزش رقص های کلاسیک ایرانی را دارید، باید به این نکته توجه کنید که رقص ایرانی شاخه های گوناگون بسیاری دارد که باید برای یادگیری آن (اگر قصد دارید به صورت حرفه ای به یادگیری آن بپردازید) لازم است شما یک بازه زمانی مناسبی را اختصاص دهید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که امروزه مجموعه های آموزشی مختلفی در زمینه آموزش رقص وجود دارند که با لزوما همه آنها از اساتید مجرب و حرفه ای و امکانات مناسب برخوردار نیستند. بنابراین لازم است برای ثبت نام در کلاس های رقص این نکات را به یاد داشته باشید.

همچنین بخوانید: اجرای رقص در مراسم توسط تیم اوتلار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *